Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

A globalizáció lassulására figyelmeztettek a vállalatvezetők a Világgazdasági Fórumon

A gazdasági globalizáció hozzájárult a folyamatos növekedés 30 éves időszakához, amely több mint 1 milliárd ember életszínvonalát emelte. De mit is jelent a globalizáció 2022-ben? A virtuális világ hiperkonnektivitásának idején ez a fizikai világ deglobalizációjának korszaka lesz? Többek között erről beszélgetett Loic Tassel, a Procter&Gamble európai elnöke más nagyvállalati vezetőkkel és gazdasági szakértőkkel az idei Világgazdasági Fórumon.

A davosi Világgazdasági Fórum Kongresszusi Központjában megrendezett panelbeszélgetésen a globalizáció jövője volt a kiemelt téma, és a nagyvállalatok vezetői arra figyelmeztettek, hogy a globális ellátási lánc megszakadása és a geopolitikai feszültségek befektetési stratégiáik újrakalibrációjához vezethetnek. Az orosz-ukrajnai háború széleskörű következményei, a világgazdasági kilátások borúsabbá válása és a globális ellátási láncokban a Covid-19 világjárvány okozta zavarok arra késztetik a vállalatokat, hogy újraértékeljék globális lábnyom-stratégiáikat.

„Most még fontosabbá vált az ellátási lánc költségeinek és rugalmasságának figyelembe vétele. A számítások rámutattak, hogy a korábbinál regionálisabb ellátási láncot keresünk” – mondta a Loic Tassel, a P&G európai elnöke. A tengeri konténerszállítás jelentős fennakadásai – különösen Kína legnagyobb kikötőjéből, Sanghajból, amely továbbra is zárva van a Covid-19 fertőzések közelmúltbeli megugrása miatt – felgyorsították a vállalatok azon terveit, hogy régióssá tegyék ellátási láncukat. A P&G célja, hogy az általa Európában értékesített termékek több mint 90%-át a kontinensen belül állítsa elő.

Tassel ugyanakkor üdvözölte a globalizációt, mondván, hogy enélkül fogyasztók milliárdjai nem juthattak volna hozzá kiváló minőségű, megbízható és innovatív termékekhez. A jelenlegi klímát figyelembe véve azonban elmondta, hogy a globalizáció átmenetileg megtorpanhat, és megjegyezte, hogy a vezetők felelőssége továbbra is annak biztosítása, hogy a globalizáció a fogyasztók alapvető érdekeként folytatódjon.

„A globalizáció jól működött; amiről itt beszélünk, az csak az ellátási lánc némi regionalizálása, alapvetően az újonnan azonosított korlátok miatt, ami leginkább a globális szállítás megbízhatóságának hiánya” – mondta Tassel. Hozzátette, hogy a fenntarthatóság szempontjából is számottevő jelentőségű, ha a fogyasztás közelebb kerül a termeléshez, ami jelentősen kisebb szénlábnyomot jelent.

Más vezetők is aggodalmukat fejezték ki a globális ellátási láncokra nehezedő korlátok miatt, de megjegyezték, hogy a makrotémák, mint például a változó demográfiai szerkezet és a technológiai fejlődés továbbra is előmozdítják a globalizációt.

A Fórum egy másik nagy jelentőségű panelbeszélgetésén Loic Tassel a WWF, az Alliance to End Plastic Waste és az AIM, az Európai Márkák Szövetsége képviselőivel arról beszélgetett, hogyan biztosítható a körkörös gazdasági modell életképessége a műanyagválság kezelésével párhuzamosan.

Rámutattak, hogy a hulladékipar forradalmasításához az értékláncoknak innovatív koncepciókat és körkörös tervezést kell magukévá tenniük – az intelligens válogatástól és a digitális vízjelektől az újrafelhasználható csomagolásig és a szénlábnyom csökkentéséig. Mivel a viselkedésbeli változás önmagában nem vezet elég gyorsan a nullához, a műanyaghulladék felszámolásához rendszerszintű változásra, globális együttműködésre van szükség.

Jacob Duer, az Alliance to End Plastic Waste elnöke hangsúlyozta, hogy a hulladékgazdálkodással kapcsolatban azonnali sürgős intézkedésekre van szükség, amely magában foglalja a tőke katalizálását egyrészt a körforgásos megoldásokhoz szükséges jelentős finanszírozási hiányok megszüntetésére, másrészt a gyors és nagyszabású piacra jutásra. Ide tartoznak olyan megoldások, mint a digitális vízjelek bevezetésére indított kezdeményezés, a HolyGrail 2.0 projekt.

A szakértők egyetértettek abban, hogy a körforgásos akadályok az értékláncon átívelő résztvevők összehívásával kezelhetők és küzdhetők le, lehetővé téve a nagyarányú átalakulást.