A divatipart is utolérte az infláció

A GLAMI divatkereső nemzetközi felmérést készített a fogyasztók divatcikk vásárlási szokásainak változásáról a 2023-as évben. A többszáz web kínálatát összekötő platform kutatása szerint az áremelkedések miatt tavaly a magyarok 63%-a kevesebb ruhákra, cipőkre és egyéb kiegészítőkre. A legtöbben próbálták csökkenteni a költségeket, hogy vagy kevesebb terméket vettek, vagy kizárólag leárazásokon vásároltak.

 A GLAMI divatkereső legfrissebb felmérése szerint 2023-ban a magyar fogyasztók 88%-a érzékelt drágulást a divatcikkek területén az infláció miatt, amit 53% jelentős mértékűnek, 35% pedig alacsony mértékűnek ítélt meg. Az áremelkedés miatt 63% kevesebbet költött ruhákra, cipőkre és egyéb kiegészítőkre, 22% ugyan érezte az inflációt, de hajlandó volt a magasabb áron is kifizetni, 14% pedig vásárolt, mint korábban. A kiadások tekintetében 41% 20.000-40.000 Ft-ot, 32% kevesebb mint 20.000 Ft-ot, 12% pedig 40.000 és 80.000 Ft közötti összeget fordított havonta divatcikkekre.

A felmérésben résztvevők 62%-a próbálta csökkenteni a költségeket, hogy kevesebbet vásároljon, 36% kizárólag az akciós termékek vásárlásával spórolt, 20% előre meghatározott összegnél nem költött többet, 15% pedig használt ruha vásárlással takarított meg. A korábbinál olcsóbb, illetve kisebb prémium 14% vásárolt, 3% pedig ruhák és cipők javításával és átalakításával spórolt. A jelenlegi gazdasági helyzet 42% nyitottabb, hogy jobb minőségű ruhákat vásároljon, 30% ebben a tekintetben nem változott a hozzáállásán, és 19% válaszol, hogy még kevésbé tervez prémium ruhát vásárolni, mint korábban.

A helyének az elmúlt 3 hónapban 58% a legjobb online vásárolt divatcikkeket, 18% fele-fele arányban vásárolt online és hagyományos üzletekben és 18% válaszol, hogy inkább a fizikai üzleteket preferálta. Az online vásárlás a legtöbb fogyasztói idő megtakarítása (52%), a nagyobb választék (49%), az olcsóbb árak (46%), a könnyebb ár összehasonlítás (32%) és a keresést megtaláló szűrő feltételek használatának lehetősége (33%) miatt preferálja .

A termékek otthoni felbálásának lehetősége és szükség esetén visszaküldése miatt 57% részesíti előnyben az online vásárlást. A webáruházak közül a legfontosabb szempontok közül a kedvenc márkák (42%) elérhetősége, az ingyenes házhozszállítás lehetősége (42%), a lehető legtöbb méretinformáció áll rendelkezésre (38%), az alacsony ár (29%), a gyors kiszállítás (26%) ), a jó ügyfélszolgálat (17%) és a hosszú idő a visszaküldésre (16%). A kutatás szerint a válaszadók 33%-a vásárolt már a Shein, a Temu, vagy a Boohoo oldalakról.

Fizetés továbbra is az utánvét a legkedveltebb fizetési opció (65%). Ha az utánvét is áll, csupán 18% preferálja az online fizetést, valamint 17% válaszol, hogy egyéb körülményektől függ a választása. Az olyan BNPL (buy-now-pay-later) fizetési beállítások, lehetővé téve, hogy a fogyasztók részletekben fizessenek (pl. Klarna, Pastpay) a válaszadók mindössze 2%-a próbálta ki, 31% válaszol, hogy nem ismeri ezeket a szolgáltatások, 58% pedig hallottam már róluk, de egyelőre nem tervezi ezeket használni.

A divattrendek tekintetében tovább hódít a hétköznapi és a sportos megjelenés, 2024-ben a magyar fogyasztók 45%-a sportos hétköznapi, 33%/outdoor, 12% pedig alkalmi/formális ruhákat tervez vásárolni. Arra a kérdésre, hogy szabadidős tevékenységeken kívül viselnek-e sportos/outdoor ruházatot és cipőt 82% igennel, 17% pedig nemmel válaszol.

[1] A felmérés 9 országban (Magyarország, Csehország, Szlovákia, Románia, Görögország, Horvátország, Szlovénia, Bulgária, Olaszország) összesen 31.661 internetező (Magyarországon 2243 fő) megkérdezésével történt.