A ChatGPT kinyírja a keresőoptimalizálást?
Rohamosan nyelvi modellek térhódítása, de másra hasznos, mint a keresőt
A mesterséges intelligencia és a nyelvi modellek, mint például a ChatGPT, az elmúlt években robbanásszerűen terjedtek el, és mind a felhasználók, mind a vállalkozások számára új kihívásokat jelentenek. A ChatGPT jelenlegi, körülbelül 200 milliós felhasználói bázisa ugyan elenyésző a Google vagy a Google által bevezetett Gemini 4,3 milliárd felhasználójához kapcsolódó – ami a Föld lakosságának közel fele –, azonban ez a szám rövid idő alatt nőtt ekkorára, ami komoly kérdéseket vet fel. társaság számára.
Az egyik legnagyobb kérdés jelenleg az, hogy a nyelvi modellek, különösen a ChatGPT, milyen hatással lesznek a keresőoptimalizálásra (SEO) és a digitális marketing stratégiákra. Jelenleg a Google bevételeinek nagy része a PPC hirdetésekből származik, a pedig a PPC kampányok mellett a keresőoptimalizálásra építik a jelenlétüket. Az algoritmusok és a kulcsszavak dominálták – és dominálják jelenleg is – a tartalomstratégiákat, hiszen a jó helyezés a keresési találatok között növeli a láthatóságot és a kattintási arányokat. A nyelvi modellek megjelenése és térhódítása azonban új irányokat vázol fel.
Bliszkó Gábor, digitális marketing specialista szerint az elmúlt időszakban jelentős eltolódás figyelhető meg a felhasználói szokásokban.
„Mostanra kikristályosodott, hogy a nyelvi modelleket, mint a ChatGPT-t vagy a Google Geminit, a legjobb információszerzésre használható. Receptötleteket, divattippeket kérnek a legjobban a felhasználók és általános kérdésekre keresik a választ, de a termék- vagy szolgáltatáskeresések esetében a nyelvi modellek jelenleg konkrétan hatékonyak” – magyarázza a szakértő, hozzátéve, hogy habár egy egyszerű beszélgetés során már adnak termék vagy üzlet javaslatokat a nyelvi modellek, a Google keresőhirdetéseket ez jelenleg nem fogja a problémákat befolyásolni, továbbra is érdemes anek erre hangsúlyt fektetni.
A ChatGPT 2025-re ráadásul saját keresőmotort is bevezet, ami újabb bizonytalansági tényezőt jelent. Most ugyanis még megjósolhatatlan, hogy ez a lépést befolyásolja majd a digitális marketing világát és az online keresési szokásokat.
„A vállalatok számára komoly kihívást jelent, hogy hogyan igazítsák marketing- és hirdetési stratégiákat ezekhez a változásokhoz. A tartalmi SEO szerepe lassan háttérbe szorulhat, ami nagy változást hozhat a piacon” – magyarázta Bliszkó Gábor.
A szakértő szerint a SEO-zott tartalmak egyre csökkenni fog, különösen, inkább általános kérdéseket (a klasszikus „How to…” tartalmakat) céloznak meg. A nyelvi modellek elterjedésével egyre több felhasználó választja majd az AI-alapú kereséseket, amelyek nem a hagyományos keresési eredményeket sorolják fel, hanem azonnali válaszokat kínálnak. „Ez a változás elkerülhetetlenül átrendezi majd az online piacot, és a cégeknek érdemes már most átgondolniuk a SEO stratégiájukat” – tanácsolja Bliszkó Gábor, a BeOnWeb marketing ügynökség ügyvezetője.
Hogyan reagáljanak a vállalkozásokra?
A szakértő arra is felhívta a figyelmet, hogy a vállalatoknak nem érdemes tovább foglalkozniuk a SEO-ra építeni a stratégiákat.
„Most van itt az ideje annak, hogy a cégek más platformokra is hangsúlyt fektessenek, mint például a hírlevelek, közösségi média felületek és a videómegosztók, hogy több lábon álljanak.”
Bliszkó Gábor kiemelte, hogy a „hogyan készül” típusú tartalmak helyett érdemes a tranzakciós keresésekre, konkrét termékekre és szolgáltatásokra koncentrálni a Google keresőjében. „A felhasználók ma már inkább a specifikusabb, konkrét termékekre vonatkozó kérdéseket teszik fel a Google-keresésekben, és erre kell a felhasználóknak is reagálniuk. Ahelyett, hogy a jövőben keresőoptimalizált cikkekkel próbálnák elérni a felhasználókat, inkább a termék- és szolgáltatásalapú tartalmakat kell előtérbe helyezni” – tanácsolta a szakértő.
Noha sok a bizonytalanság, a jelenlegi szakember azt tanácsolja, hogy anek érdemes figyelemmel kísérni a nyelvi modelleket, a keresők fejlődését és a felhasználói szokásokat. Egyelőre ugyanis még azt sem lehet tudni, hogy lesz-e és ha igen, hogyan jelennek majd meg a hirdetések a nyelvi modellekben. Vannak már AI beszélgetések, ahol most is jelennek meg termék vagy áruház ajánlások a nyelvi modell részéről, de ez még nem jelenik meg hirdetésnek, és több kérdés is felvet a nyelvi modellel kapcsolatban. A kulcs azonban a változások követésében rejlik.
„Fontos, hogy a vállalatok munkatársai is tisztában vannak, hogy ezekkel a változásokkal. Érdemes buzdítani őket arra, hogy rendszeresen használd a nyelvi modelleket és a keresőket, és oszák meg a tapasztalataikat. Így a cégek jobban tudnak alkalmazkodni az új trendekhez” – magyarázta a marketing specialista.
Bliszkó Gábor szerint a jövő ugyan bizonytalan, ám aki időben reagál, előnybe kerülhet. A cégeknek folyamatosan monitorozniuk kell a változásokat, és az eddigi keresőoptimalizálási stratégiákat rugalmasan kell alakítani, hogy lépést tartsanak a technológia gyors fejlődésével.