A bankkártya a magyarok kedvenc fizetési eszköze belföldön és külföldön egyaránt
A megkérdezettek 60 százaléka minden korábbinál gyakrabban fizetett így vásárlásai során
A Mastercard ismét elvégezte Bankkártya Használati Szokások és Attitűdök nevű kutatását, amelyben a magyarok fizetési szokásait térképezi fel és teszi követhetővé 2009 óta. A mostani eredmények alapján a fizikai bankkártya minden más fizetési megoldást megelőz, elsősorban a gyorsasága és kényelmes használata miatt, ráadásul a válaszadók ennél a fizetési eszköznél érzik leginkább biztonságban a pénzüket.
A fizetés- és biztonságtechnológiai cég minden évben átfogó kutatást végez a 18-65 év közötti, bankszámlával rendelkező városi lakosság körében, amelyben a fizetési szokásaikról és a hazai piacon elérhető megoldásokról kérdezik őket. Az eredmények alapján tisztán látszik, hogy a bankkártyás fizetés népszerűsége töretlen, sőt, az elmúlt tíz évben folyamatosan nőtt. A megkérdezettek már 60 százaléka nyilatkozott úgy, hogy napi szinten, de biztos, hogy hetente többször fizet így a boltokban. A kártyát egyáltalán nem használók aránya mindössze 4%. Ez azt is jelenti, hogy a megkérdezettek körében átlagosan havi 11-12 alkalommal kerül sor kártyás bolti fizetésre.
„Folyamatosan nyomon követjük a friss hazai trendeket és nagyon örülünk, hogy a kutatási adatok azt mutatják, a kártyás fizetések népszerűsége megállíthatatlannak tűnik, legyen szó bolti vagy online fizetésről. Ebben egyszerre van kiemelt szerepe a folyamatos innovációnak, amelyben mi is igyekszünk élen járni, a pénzügyi szolgáltatók aktivitásának és persze a szabályozói környezetnek” – mondta Eölyüs Endre, a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója.
Az aktuális felmérés során a kutatást végző Free Association Research kitért olyan szubjektív kérdésekre is, amelyek a megkérdezettek jóllétét érintik, például, hogy mennyire jönnek ki a bevételeikből és hogyan próbálnak enyhíteni anyagi jellegű nehézségeiken. Előbbi kérdést illetően a megkérdezettek 44%-a alapvetően kijön a keresetéből, de a nagyobb kiadásokat meg kell fontolnia. Ez 5 százalékos csökkenés az előző évhez képest, miközben 3 százalékkal nőtt azok aránya (31%), akiknek a jövedelme éppen csak elegendő a mindennapi élet költségeire, míg 4 százalékkal nőtt azoké (11%), akik nem jönnek ki a havi keretükből, küszködnek a pénzügyi helyzetükkel. Arra, hogy miként próbálnak a nehézségeken enyhíteni, a megkérdezettek 88%-a válaszolt azzal, hogy csak a legfontosabb kiadásokra költenek, 80% költ kevesebbet szórakozásra, szabadidőre és ugyanilyen arányban mondanak le az utazásról, szállásfoglalásról is.
A vásárlási szokásokkal összefüggésben az egyes, üzletekben elérhető fizetési módokkal kapcsolatos attitűdökről is kérdezték a résztvevőket. Ha kényelemről (75%), gyorsaságról (74%) és a költések utánkövethetőségéről van szó, a túlnyomó többségnek elsősorban a bankkártya jut eszébe. Ebben a tekintetben a mobilfizetés a második, ahol a kényelem 39, a gyorsaság 44, az utánkövethetőség 41 százalékot ért el. A készpénz csak a harmadik lett a kényelem (30%) és a gyorsaság (42%) szempontjából, de ha a költések nyomon követéséről van szó, a megkérdezettek mindössze 29%-a asszociált a készpénzre, amit ebben a tekintetben az azonnali átutalás is megelőzi (31%). Vagyis megdőlt azt a régi mítosz, miszerint az emberek azért fizetnek készpénzzel, mert jobban nyomon tudják követni kiadásaikat. Egyetlen olyan szempont volt, amelyben a készpénz végzett az első helyen: 57 százalék szerint a kereskedők szívesen fogadják, mint fizetési eszközt. Itt a kártya 50 százalékos aránnyal a második lett, de a Mastercard szerint a kedvező szabályozói változások és a cég Doppio infrastruktúra fejlesztési programja egyre többeket győz meg a kártyaelfogadás előnyeiről, így van esély rá, hogy ez az arány is erősödni fog a jövőben.
Az online vásárlások népszerűsége továbbra is stabil maradt. A kutatás adatai alapján a megkérdezettek 83 százaléka vásárolt valamit online a kutatást megelőző 6 hónapban: ez minimális visszaesés a pandémia alatti lezárások időszakához képest (87%), de növekedést mutat a tavalyi évhez képest (81%). A válaszadók 32%-a pedig legalább 2-3 hetente vásárol a neten. A fizetéseknél itt is a kártya a legnépszerűbb opció, a vásárlók 65%-a fizet online bankkártyával, 49% az utánvétes kártyás fizetések aránya és 45% választotta a készpénzes utánvét lehetőséget. Bár a jellemzően kevésbé digitális szegmensek nagyobb arányban részesítik előnyben az utánvétet, de ez a fizetési mód azok körében is előfordul, akik nem rendelkeznek rendszeres készpénzbevétellel, és akik jellemzően egyébként kártyával fizetnek, ahol csak lehet. Az ő esetükben a fő ok a terminál hiánya a futárszolgálatoknál vagy a fizikai átvételi ponton, ahol a terméket beszerezték.
A Mastercard kutatása arra is rámutatott, hogy 2022-ben a külföldre utazók száma jelentősen megnőtt a COVID-járvány éveihez képest. Azonban a háború, a gazdasági helyzet és a kedvezőtlen forint/euró árfolyam megakadályozta, hogy annyian útra keljenek, mint a korábbi években: még a jómódú és prémium szegmensben is csak a megkérdezettek 50%-a utazott külföldre pihenési szándékkal. A külföldi kártyahasználat népszerűsége viszont még tovább nőtt: 92% vitte magával és 74% használta is azt az utazás során. Ez 4 százalékos növekedés egy év alatt, de öt éves viszonylatban már 13%-kal nőtt a külföldön kártyával fizetők aránya. A válaszadók 60%-a kizárólag fizetésre használja a kártyáját (+9% egy év alatt), 3% kizárólag készpénzfelvételre és 12% mindkét célra. 40%-ról 19%-ra csökkent azok aránya, akik csak biztos, ami biztos alapon viszik magukkal a kártyájukat külföldre és 26-ról 39%-ra emelkedett azoké, akik a külföldi készpénzes vásárlásaik során vegyesen használnak készpénz és bankkártyát egyaránt.
Az adatokból az is jól látszik, hogy a bolti azonnali átutalásokat még mindig kevesen használják és a megkérdezetteknek ritkán jut eszükbe a bolti fizetések kapcsán. Ennél a fizetési módnál a költések utánkövethetősége (31%), a pénz nehezebb elvesztése (29%) és a gazdaságfehérítés (26%) tekintetében volt a legmagasabb az asszociációs arány. A megkérdezettek 14%-a fizetett akár többször is így és 9% próbálta ki ezt a fizetési módot legalább egyszer. Hasonló a helyzet a QR kódos fizetések terén is, ahol a megkérdezettek 41%-a kizártnak tartja, hogy ezt a megoldás válassza bolti fizetésnél, 27% csak akkor fizetne így, ha a kártyás fizetés nem lenne elérhető, 14% pedig akkor, ha a kereskedőnek ez lenne a kifejezett kérése. A Mastercard szakértői szerint ezek a fizetési megoldások akkor tehetnek szert nagyobb népszerűségre, ha az érintésmentes fizetéshez hasonló gyorsasággal és kényelemmel szolgálják ki a vásárlók fizetési igényeit. A cégnek mindkét fizetési módra van saját technológiai megoldása, amelyek a felhasználók már meglévő ismereteire és preferenciára építenek például az NFC-s fizetések terén.