A diákokat összekovácsolta, a tanárokat nyitottabbá tette az újranyitás
Rendhagyó tanévzáró beszélgetés a „Krízisből erő – az újranyitás lélektana” új epizódjában
A tovább alvás lehetősége és az otthoni, pizsamában órára járás kényelmét könnyedén pótolta, hogy a májusi nyitáskor a diákok újra találkozhattak egymással; van aki ünnepélyesen új füzetet nyitott a visszatérés alkalmából. A pedagógusok közül sokan félelemmel várták a nyitást, mégis legtöbben lendülettel és lelkesen tértek vissza az iskolákba. A számos új oktatási kompetencia mellett félelmeik legyőzése is erőt adott nekik mindehhez – állapították meg a Krízisből erő beszélgetéssorozat résztvevői.
Egy igazán rendhagyó, bezárásokkal és újranyitásokkal tarkított tanév tapasztalatait értékelte a „Krízisből erő – az újranyitás lélektana” beszélgetéssorozat harmadik állomásán Balatoni József, vagyis „Jocó bácsi”, történelemtanár, író és Nemes Orsolya, generációkutató. A beszélgetéshez a 2021-es Oxford Schools nemzetközi vitaverseny döntőjének „újonc” kategóriájában nyertes két diák, Balázs Juli és Törőcsik Lili is csatlakozott.
„Introvertált személyiség vagyok, ezért kifejezetten élveztem, hogy otthon kell lenni” – mesélte Balázs Juli, aki annak is örült, hogy pizsamában, rögtön ébredés után járhat órákra, de azért neki is jó volt már, hogy újra találkozhatott az osztálytársakkal, akik közül többen – mint egy új tanév kezdetén – új füzetet kezdtek a májusi újranyitáskor. Jocó bácsi is hasonlót tapasztalt: „minden félelem és kellemetlenség ellenére a tanárok és a diákok is hatalmas lendülettel és lelkesedéssel jöttek iskolába az újranyitáskor. A legszembetűnőbb az, hogy még a legvisszahúzódóbb gyerek is aktív”. Bár Nemes Orsolya környezetében a digitális átállás nem okozott nagy gondot a személyes találkozásokat ő is hiányolta, mert sokszor „az üresjáratoknak tűnő pillanatokban történik az igazi csoda: amikor megiszunk együtt egy kávét, vagy óra után kicsit beszélgetünk, erre pedig már mindenki nagyon vágyott”.
Balatoni József (Jocó bácsi) szerint a pedagógusok a krízis hatására sokkal érzékenyebbek lettek: „korábban nem feltétlenül foglalkoztunk azzal, hogy kinek milyen technikai eszköze van, amikor kiadtunk egy feladatot. Most már sokkal empatikusabban állunk ehhez: ilyenkor most már azt is végig gondolja az ember, hogy kinek van hozzá otthon eszköze vagy internethozzáférése, kinek kell ebben segítség, kit kell átküldeni egy másik osztálytársához, hogy ott együtt oldják meg, vagy kinek kell más típusú feladatot adni – és ez mindenképpen jó fejlemény” – emelte ki a pedagógus. Törőcsik Lili, az oxfordi vitaverseny egyik győztese szerint pedig hosszabb távon „a koronavírus élménye össze fogja kötni a korosztályunkat, ez egy közös tapasztalat, amit együtt éltünk meg”. Általánosítani azonban a generációk esetében sem szabad: „egy-egy generáción belül is nagyon sok alcsoport van, ezért sokkal inkább az élethelyzeteket kéne vizsgálni, nem életkor alapján besorolni egy csoportba embereket” – figyelmeztetett Nemes Orsolya.
„Az újranyitás miatti eufória könnyen elkendőzheti azokat a traumákat és mentális problémákat, amelyekkel a mostani helyzetben mindenképp foglalkozni kell” – mondta Al Ghaoui Hesna, félelemkutató, a beszélgetéssorozat egyik házigazdája. „Ezeket az eseményeket kibeszélve legközelebb magabiztosabban indulhatunk neki egy ilyen időszaknak, illetve feldolgozni is könnyebb lehet ezáltal az elmúlt év történéseit” – tette hozzá Endrei-Kiss Judit, a Telenor HR vezetője, a Krízisből erő társműsorvezetője.
Balatoni József szerint hatalmas változás és komoly fejlődés ment végbe az elmúlt időszakban a pedagógusok körében: „sok digitális kompetenciát szedtünk magunkra, csomó új, hasznos digitális platformot megismertünk, miközben nagyon sok félelmet legyőzött nagyon sok kolléga. Ezeket az eredményeket át kell menteni, nem szabad, hogy az újranyitás után ott folytassuk, ahol egy évvel korábban abbahagytuk” – figyelmeztetett a történelemtanár. Nemes Orsolya szerint hasznos, hogy a koronavírus kapcsán sokkal jobban megmutatkozik, hogy „ez egy igazi váltás”, mert ez egy közös élmény, nem kell úgy magyarázni, hogy „más korszak kezdődik”, mint mondjuk a szélessávú internet vagy az okostelefonok megjelenése kapcsán, ahol egy fokozatos átalakulás történt.
“Szerintem rendkívül fontos tabukat ledönteni és igenis, egy tanárnak is ér rosszul lenni, és igenis szülőként is ér rosszul lenni (..) és ne általánosítsunk, hogy ez a generáció, meg az a generáció” – ezekkel a gondolatokkal foglalta össze a beszélgetés tanulságait Hesna.
A beszélgetéssorozat aktuális, harmadik epizódja ezen a linken érhető el: https://youtu.be/_BnQ6Ij3YdA