A személyes pénzügyek fejlesztésére koncentrálnak a digitálisan legfejlettebb bankok egy kutatás szerint
A személyes pénzügyek kezelése a digitálisan legfejlettebb bankok egyik fókuszterülete, amiben a magyar pénzügyi intézményeknek még fejlődniük kell a Deloitte nemzetközi tanácsadó cég legfrissebb kutatásából.
A felmérés szerint a digitalizációban legelőrehaladottabb bankok 40 százaléka építette be kínálatába az olyan ügyfél elkötelezettséget erősítő szolgáltatásokat, mint a pénzügyi célok kitűzése és ehhez kapcsolódó értesítések küldése, valamint a tranzakciós kategóriák kezelése. Az egyes keresztértékesítést támogató szolgáltatások 15 százalékuknál találhatók meg, ilyen például a pénzügyi állapot monitorozása, a pénzügyi előrejelzések készítése és az ezeket figyelembe vevő, személyre szabott ajánlatok küldése. Megtakarítási és befektetési tanácsot a vezető bankok 20 százaléka kínál.
Az ügyfelek már mind a 9 vizsgált magyarországi bank internetbanki szolgáltatásában megtekinthetik a tranzakciós előzményeiket és kereshetnek azok között. A ki- és bejövő tranzakciók vizuálisan is meg vannak különböztetve az internetbankokban és az aktuális számlaegyenleg is megjelenítésre kerül. Ugyanakkor, a banki mobil applikációkban ezek a funkciók nem minden banknál találhatók meg, annak ellenére, hogy a felmérés szerint a mobil egyre szélesebb ügyfélkörben preferált csatorna. Mind mobil-, mind internetbanki szolgáltatásokat tekintve a vizsgált 9-ből csupán 2-4 szereplő kínál olyan kifinomult tranzakciós előzmények közötti keresési funkciókat, mint a szolgáltató vagy kategória szerinti keresés, adott tranzakciókra való keresésnél automatikus kiegészítés, vagy az előzmények közötti tranzakció megismétlése.
Habár a vizsgált kilenc hazai bank közül hatnál lehet kategóriák szerint keresni a tranzakciós előzmények között, a mobil-, és internet bankban csupán három szereplő kínál automatikus banki tranzakciókategorizálást egyik vagy másik csatornán. Mindössze egy bank biztosít lehetőséget felhasználóinak arra, hogy módosítsák a tranzakciós kategóriákat.
A kutatásban kettő olyan magyarországi szereplő volt a 9-ből, amely lehetővé teszi az ügyfeleik számára megtakarítási célok kijelölését és nyomonkövetését.
A Deloitte szerint a digitális bajnok bankok számos, a személyes pénzügyek kezelését támogató funkcionalitást beépítettek szolgáltatáscsomagjukba, amelyek hazánkban még nem jelentek meg: a tranzakciós kategóriák mentén kimutatásokat és jövőre vonatkozó becsléseket készítenek az ügyfeleknek kiadásaikról és pénzmozgásaikról. A kijelölt költési és megtakarítási célok mentén értesítik a felhasználót költségvetése alakulásáról, annak periodikusságát is figyelembe véve. A számlaegyenleg változásáról és az előrejelzésekről készített adatokat, kimutatásokat a felhasználó le is mentheti, valamint azok alapján tanácsadási és egyéb pénzügyi szolgáltatásokról kaphat ajánlatokat.
A kutatás szerint a magyar bankszektor a személyes pénzügyek kezelésének támogatásában jelentős fejlesztési potenciállal rendelkezik. Igazán kiforrott szolgáltatás még egyik szereplőnél sem elérhető, bár az elmúlt években több fejlesztést is bevezettek. A fejlett személyes pénzügyi funkciók várhatóan a banki szolgáltatáscsomag szerves részét képezik majd a jövőben Magyarországon is – írták.