Kreatív gyereket akarnak a magyar szülők
Havonta átlagosan 12 órányi extra foglalkozáson vesz részt egy magyar gyerek
Tízből nyolc általános iskolás gyermek jár külön foglalkozásra, mely jellemzően sport, szakkör vagy művészeti elfoglaltságot jelent heti több mint három órában. A szülők célja mindezzel a több mozgás, a tehetség, valamint a kreativitás kibontakoztatása. Utóbbiban ugyanúgy szerepet tulajdonítanak az iskolának, mint az okoskészülékeknek; többségük azt sem bánná, ha a pedagógus a tanórába beépítené az okostelefon-használatot.
Tízből nyolc magyar általános iskolás gyermek jár a tanórák után külön foglalkozásokra – derült ki a REGIO JÁTÉK friss felméréséből. A megkérdezettek 42 százalékánál hetente kétféle, 35 százalékánál mindössze egyféle elfoglaltságot takar a suli utáni kötelezettség, havonta azonban a gyermekek fele több mint 12 órát fordít plusz tevékenységre. „A szülők célja világos: a gyermek mozogjon minél többet, valamint gondozza tehetségét, és fejlessze kreativitását. Utóbbiban azonban a szülő otthon is tud segíteni, például egy, a gyermek korosztályához illő játék kiválasztásával, mellyel szabadon és önfeledten tud foglalatoskodni, szemben például egy különórával” – árnyalta a képet Gyaraki Dávid, a REGIO JÁTÉK marketingvezetője. Az iskola után a gyerekek leginkább sportolni (71%) vagy szakkörre (23%) járnak, de sokan választanak művészeti (21%), hangszeres vagy nyelvi (19-19%) foglalkozást is. A felmérés alapján a hagyományos értelemben vett játékra továbbra is nagy hangsúlyt fektetnek a szülők: a gyermekek 96 százaléka napi rendszerességgel végez kreatív tevékenységet, például színezést, barkácsolást vagy akár bűvészkedést.
A kutatásból kiderült az is, hogy a magyar szülők az iskolai környezetben is igényt tartanának a kreativitás ösztönzésére, azonban kevés pedagógus alkalmaz erre megfelelő módszereket. „A tanulási folyamat egyik legfontosabb eleme a kreativitás, és számtalan módszerrel lehet észrevétlenül is fejleszteni bármelyik tanórán, ha a pedagógus nyitott rá – avatott be a részletekbe Balatoni József történelemtanár, a Felelős Szülők Iskolájának szakértője. Egy digitális eszköz például nagyszerű lehetőség a tanár számára, mert általa színesebbé válhat a tananyag és arra fogékonyabbá tehető a diák, ráadásul mindeközben digitális nevelés is folyik, mely szintén fontos feladata az iskolának.” A megkérdezettek 70 százaléka támogatná, ha gyermekének pedagógusa beépítené a tanórába az okostelefon-használatot, mivel a többség szerint a kütyük hozzájárulhatnak a kreativitás fejlesztéséhez.
Az általánosiskolás-korúak – a kutatásban részt vevő szülők válaszai alapján – nagyjából egy órát töltenek okoskészülékek használatával egy nap. „Az okostelefonnal, tablettel töltött percek száma a kor előrehaladtával nő, a tevékenységek viszont nagyjából állandóak: legtöbben játszanak (63%), zenét hallgatnak (42%) és videót néznek (40%) rajta” – mondta el Gyaraki Dávid. „A szülők legfontosabb feladata, hogy kontrollált körülmények között engedjék használni az okoskészülékeket a gyermeknek, és ne váltsák ki velük a családi programokat, együttlétet, közös játékokat” – tanácsolta Balatoni József.
TOP10 kreatív játék a REGIO JÁTÉK statisztikái szerint:
- Putty intelligens gyurma
- 4M kristálynövesztő készlet
- Gyöngyfűző
- 4M gipszkiöntő
- SES ujjfesték és tempera
- Színterápia stresszoldó színező
- Mágneses rajztábla
- Színezhető táska
- Kötő- vagy horgoló szett, szövőkészlet
- Cipőkészítő szett
A kutatás háttere:
A sajtóközleményben szereplő adatok a piacvezető REGIO JÁTÉK által frissen, 2017. szeptember 14-18. között elvégzett online kutatáson alapulnak, melyben 1505 – általánosiskolás-korú – gyermekkel rendelkező – szülőt kérdeztek meg a kreativitással, digitális eszközhasználattal kapcsolatban.