Az adatelemzéssel a vállalatok jobban alkalmazkodnak az „új normális” kihívásokhoz

Iparági vezetők és elemzési szakértők osztották meg a tapasztalataikat a SAS által rendezett Beyond Tomorrow virtuális konferencián.

Az elemzésekben és az AI területeken vezető SAS, három kontinensről több mint 3500 szakértőt, a jövő gondolkodóit és vezetőt hívta össze a tapasztalataik megosztására a Beyond Tomorrow virtuális esemény keretein belül. A három napos esemény, megbeszélés és workshop célja az volt a Közép- és Kelet-Európába, Közel-Kelet, Afrika és Oroszország több ezer szervezetének segítése, hogy átgondolják az elemzés, a mesterséges intelligencia, az adattudomány és az adatközpontú megközelítés lehetőségeit, az új kihívásoknak való megfelelés érdekében.

A jelenlegi járványhelyzet merőben változtatta meg az üzleti- és életgondolkodásunkat. A korlátozó intézkedések mindannyiunkat új kommunikációs útra kényszerítettek, aminek eredményeképp pedig jelentősen felgyorsult a digitalizáció. A több mint 3 éves stratégiai és tervezési fázisok napokra vagy hetekre csökkentek. Ma már az egészségügyi szolgáltatók gyorsan áttértek a távegészségügyre, a biztosítók az önkiszolgáló kárigények értékelésére, a kiskereskedők az érintés nélküli vásárlásra és kézbesítésre, a bankok pedig a mobil alkalmazásokra és az internetes banki tevékenységre. Mára a digitálizáció elsődlegessé vált. Az adatok, az elemzések és az AI-alapú megoldások óriási szerepet játszanak az új valósághoz való alkalmazkodásban.

Készen állsz egy teljesen digitális világra?

A konferencia napirendje három napot ölelt fel. Az első adattudományi napot, a fejlett elemzés és az AI különböző eszközeinek, az adattudomány technikai szempontjainak, valamint az elemzésben való karrierépítésnek és készségek fejlesztésének szentelték. Az első nap a jövőkutató és trendfigyelő, Richard van Hooijdonk előadásával kezdődött. A pandémia által a technológia haladását kényszerítő és felgyorsító két aspektusát jelölte meg: Az autonómia szükségessége és a kommunikációs láncban szükséglet az emberek közötti személyes kapcsolat megszüntetésére.

Tény, hogy a COVID-19 miatt a szállítás intenzitása valamint a gyártás csökkenésével nem csak a vállalkozások, hanem egyes országok is szembesültek az értékes áruk és erőforrások hiányával. Mindez nagyobb autonómián való gondolkodásra késztette a vezetőket és a kormányokat, mint például a külső viszonyoktól és a változékony környezettől való függőség csökkentésének lehetőségeiről. Példaként Richard megemlítette Kína városait, amelyek a teljes autonómia irányába fejlődnek és független, önellátó ökoszisztémává alakulnak át.

Ami a második szempontot illeti, a gépek és az AI megváltoztatják az emberek szerepét számos ismert “ember-ember” rendszerben. Minden iparágban tapasztalható a példa: a kiskereskedelemtől, amely az érintés nélküli és távoli szolgáltatás felé halad, a szinte teljesen online kifizetésekig. Richard úgy véli, hogy 5-10 éven belül megszokottá válik ez a tendencia: a szállítást drónok segítségével hajtják majd végre, és a bevásárló lista elkészítése egyenértékű lesz a szupermarket meglátogatásával.

Az új feltörekvő gazdaságban a nyílt forráskódú megoldások szerepét emelte ki Nikolaos Kourentzes, a svéd Skövde Artificial Intelligence Lab prediktív elemzések és az AI professzora, és Konstations Mpahas, a SAS délkelet-európai ügyféltanácsadó-vezetője. A szakértők kihangsúlyozták, hogy a nyílt forráskód további rugalmasságot és kísérleti lehetőségeket biztosít az elemzők számára, de fontos a kutatásokból a gyakorlati alkalmazásokra való könnyed áttérés, az adatkutatók által nyújtott ötletek és munka hatékonyságának a beépítése a szervezet termelőkészségébe. A SAS Viya elemzési platformja a nyílt forráskódú modellek kezelésével és az üzleti folyamatokba való beágyazásával nyújta ezeket a lehetőségeket.

Hogyan lehetsz több az iparágban?

Az iparág volt a téma az intenzív program második napján, amit Dr. Jim Goodnight, a SAS vezérigazgatójának a beszéde nyitott. „A SAS mindig is az innovációra és a kreativitásra támaszkodott. Most ez a tapasztalat, a változások gyorsasága miatt minden eddiginél relevánsabb: ami januárban működött, áprilisban használhatatlanná vált és a vállalatoknak gyorsan kell alkalmazkodniuk. A SAS analitikája mindezt az alkalmazkodóképességet tette lehetővé. “

A SAS megoldásokat kínált a kiskereskedelem számára, optimális ellátási láncok kialakítására, az üzleti zavarok valószínűségének minimalizálására, az előrejelzések pontosságának növelésére stb. Emellett az elemzés kulcsfontosságú szerepet játszik a COVID-19 járvány elleni küzdelemben. A régi modellek nem tudták megjósolni az új járványokat és azok mértékét. A SAS azonnal elkezdte fejleszteni az újakat, hogy az orvosi, állami és kormányzati szervezeteknek lehetőségük legyen optimális segítséget nyújtani és megelőző intézkedéseket hozni. Dr. Goodnight kiemelte a csalás elleni elemzések növekvő szerepét is. Mivel a világjárvány-ellenes projektek finanszírozást és kormányzati beruházásokat igényelnek, ami vonzó tényező a csalók számára. Az elemzés pedig segít megelőzni a veszteségeket.

Rik Vera, a Nexxworks alapító partnere, az ügyfélközpontú üzleti stratégiák gondolatvezetője szintén főelőadóként csatlakozott a konferenciához. Megjegyezte, hogy nem a COVID-19 volt az oka az idei évben tapasztalt változásoknak, hanem gyorsítója volt egy hosszú átalakulási láncnak, amely korábban – a 2010-es vagy akár az 1990-es években – elindult. Rik a millió évekkel ezelőtt földre hulló meteorithoz hasonlította a mai valóságot,: ahogyan a változásokhoz rugalmasan és gyorsan alkalmazkodó állatok voltak csak képesek életben maradni, úgy ma is azok a vállalatok fogják túlélni a változásokat, amelyek rugalmasan tudnak újjá épülni és gyorsan igazodnak új valósághoz, a legújabb technológiákat átfogóan és átgondoltan alkalmazva.

Konkrét ötleteket és felhasználási eseteket vitattak meg a résztvevők a banki, biztosítási, telekommunikációs és kiskereskedelmi ágazati megbeszéléseken. Például Valentina Larina, a SAS EMEA kiskereskedelmi és ügyfélélmény-gyakorlati vezetője megjegyezte, hogy a kiskereskedők olyan problémákkal szembesülnek, mint a fokozott versenyhelyzet, a súlyos járvány adta kényszerhelyzetek, a magas vevői elvárások, logisztikai nehézségek, új hirdetési kampányok szükségessége és még sok más. Bemutatta azt, hogy a SAS, hogyan képes segíteni, nemcsak megoldani ezeket a problémákat, hanem az üzleti fenntarthatóságban közös nyereségre szert tenni.

A banki megbeszéléseken Andrej Gubanov, a Sberbank hűségprogramjainak ügyvezető igazgatója elmondta a gamifikáció előnyeit az új üzleti körülmények között. Bemutatta a „Spasibo from Sberbank“ hűségprogram gyakorlatának példáit, amelyek megerősítették, hogy a gamifikációs mechanika segít a különböző „komplexitási fokú” ügyfelekkel való interakciós forgatókönyvek személyre szabásában.

Mi szerepel a következő év stratégiájában?

A harmadik nap – az Executive Day – főszereplői a régió minden tájáról származó cégek és szervezetek vezetői voltak, akiknek meg kellett küzdeniük a világjárvány kihívásaival. A napot a SAS által lefedett különböző kistérségek és országok közvetítései nyitotta meg. Csatlakoztak a megbeszéléshez a SAS ügyvezető igazgatói, akik rövid áttekintést adtak a területük helyzetéről. A SAS megoldásokkal dolgozó vállalatok képviselői pedig a projektjeikről és az eredményeikről beszéltek. Oroszországot Alekszandr Tihonov, a SAS Russia / CIS főigazgatója és Alekszej Vlasov, az Ingosstrakh kiskereskedelmi üzletágért felelős főigazgató-helyettese képviselte.

Alekszej Vlasov kitért a csalás akut témájára, amely a válság alatt még súlyosabb fenyegetéssé vált. Azt javasolta, hogy azok a vállalatok, akik a további növekedésre összpontosítanak, fordítsanak nagy figyelmet a csalás elleni küzdelemre, és az elemzéseket építsék be stratégiájukba. Valamint beszélt az Ingosstrakhban létrejött SAS eszközökre épülő csalásellenes rendszerről, amely segít, a társaságoknak a beazonosítani az egyes betolakodókat és bűnözőket, csoportosítani és kezelni az ügyfél portfólió minőségét.

Az Executive Day részeként külön ülést tartottak a SAS felső vezetőivel és Raymond Kurzweil úttörő feltalálóval és jövőkutatóval, valamint az üzleti vezetők számára tervezett vezetői workshopok sorozatával. A résztvevők megbeszélték, hogyan lehet új lehetőségeket találni egy válságban, hogy a fejlett elemzés és mesterséges intelligencia hogyan tudna segíteni a különböző iparágak vállalkozásainak reagálni a kihívásokra és továbblépni, valamint hogyan lehet felkészülni a további változásokra.

„Ez az év, a kemény munka és a kreativitás éve volt mindannyiunk számára. Mindannyian soha nem látott kihívásokkal szembesültünk, és alkalmazkodnunk kellett olyan körülményekhez, amelyekkel még soha nem találkoztunk. Természetesen nagyon fontos számunkra az, hogy világszerte több mint 14 000 SAS alkalmazottjának a munkája számos szervezetnek tudott segíteni. A nagy teljesítményű SAS elemzéssel és a mesterséges intelligenciával ügyfeleink képesek voltak újragondolni a folyamataikat, megoldásokat találni az új kihívásokra és megerősödni. A Beyond Tomorrow rendezvényen a lehetőségek és megoldások tárházát láthattuk a világ különböző pontjairól” – kommentálja Alekszandr Tihonov, a SAS Russia / CIS ügyvezető igazgatója.