Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Munkahelyi baleset-e a home office munkavégzés alatt történt baleset?


Mi a különbség a távmunka és a home office között?

A koronavírus-járvány kitörése óta rengeteg cégnél álltak át az otthoni munkavégzésre elővigyázatossági okokból. Ugyan a home office nagyobb népszerűségnek örvend, mint korábban bármikor, fontos tudni, hogy nem azonos a távmunkával. Utóbbiról a Munka törvénykönyve rendelkezik, melynek értelmében egy rendszeresen otthonról folytatott tevékenységről van szó, ellentétben a home office-szal, amely átmeneti időszakra vonatkozik. Utóbbit csak 44 napra rendelheti el egyoldalúan a munkáltató, az ennél hosszabb home office-ban történő foglalkoztatáshoz a munkavállaló beleegyezése is szükséges.

A koronavírus-járvány első hulláma és az ezzel járó kijárási korlátozások azt eredményezték, hogy a vállalkozások körében minden eddiginél népszerűbb lett a home office, különös tekintettel azokra a munkakörökre, ahol a napi munkavégzés számítógép előtt zajlik. 

„A home office munkavégzés feltételeit érdemes szabályzatba foglalni és ezt előre egyeztetni a munkavállalóval. Fel kell hívni a munkavállaló figyelmét az otthon történő biztonságos munkavégzés szabályaira is. Abban is érdemes a munkavállalóval előzetesen megállapodni, hogy a munkáltató által a munkavállaló részére a home office munkavégzéshez biztosított eszközök használhatók-e magán célra vagy nem, és hogy azokat hol és milyen módon kell tárolnia, hogy az adatbiztonság biztosítva legyen” – magyarázta a szakértő, Kiss Marianna, a MASC Kft. ügyvezetője.

Munkahelyi balesetnek is minősülhet, ha home office közben ér bennünket baleset

Kiss Marianna arra is felhívta a figyelmet, hogy nem egyszerű feladat annak elbírása, hogy egy home office alatt történt baleset valóban munkahelyi balesetnek minősül-e, mert a home office munkavégzésre vonatkozóan jelenleg nincs törvényi szabályozás, az a sajtóhírek szerint most készül, ezért addig is a Munka törvénykönyvének rendelkezéseit kell alapul venni.

A távmunka keretében történő munkavégzés eleve távmunkaszerződés alapján jön létre. Kizárólagosan és rendszeresen otthonról, számítógépen végzett munka, amelynek eredményét elektronikusan továbbítják. A home office egy átmeneti időszakra szól, ezt a munkáltató 44 napra rendelheti el egyoldalúan, amennyiben továbbra is szeretné a home office munkavégzést alkalmazni, a munkavállaló beleegyezése is szükséges hozzá.

Minden egyes home office alatt történt balesetet alaposan ki kell vizsgálni, és ehhez elsősorban azt a szabályzatot kell figyelembe venni, amit a vállalat megalkotott az otthoni munkavégzésre vonatkozóan. 

„Mindig azt kell vizsgálni, hogy a baleset az otthoni munkavégzés során vagy azzal összefüggésben történt-e. Ha a munkavállalót munkavégzés közben a számítógép meghibásodása miatt megrázza az áram, az munkabaleset lesz, viszont ha kimegy a konyhába, mert munkavégzés közben levest is főz, és azt meg kell kevernie, közben pedig leforrázza magát, akkor az nem lesz az” – fogalmazott a MASC Kft. ügyvezetője.

Érthető tehát, hogy ebben az időszakban a belső céges szabályozások kialakítása rendkívül fontos. Ehhez érdemes külső szakértőket is bevonni, akik hatékonyan tudnak segíteni, ismerve az adott munkáltató tevékenységének sajátosságait.

A MASC Kft. a 18 éves működése alatt gyűjtött tapasztalatai és munkatársainak kiemelkedő szaktudása alapján megbízható szakmai partner tud lenni e témakörben is.