Vállalkozónak születni kell – vagy mégsem?
Vajon előnyt vagy hátrányt jelent egy új üzlet beindításában, ha a családban van már vállalkozói tapasztalat? Az elsőre talán egyszerűnek tűnő kérdésre valójában mégsem olyan egyértelmű a válasz, hiszen a K&H által megkérdezett vállalkozások szerint – bár a legtöbb esetben a családtagok hasonló téren szerzett tapasztalatai valóban segítséget jelentenek- olyan is előfordul, amikor éppen ez rettenti el őket.
A K&H, a Cápák között versenyzőinek pénzügyi mentora által megkérdezett vállalkozások szerint nem mindig segítség, ha a családban van már vállalkozói tapasztalat. Habár az üzleti show-ba jelentkező vállalkozások többsége azon a véleményen van, hogy a családban meglévő vállalkozói tapasztalat pozitív mintát és segítséget jelentett számára üzleti ötlete elindításakor, néhány cég mégis úgy látja, hogy pont ez tartotta őt távol saját vállalkozása megvalósításától.
„Akár induló, akár már meglévő vállalkozásról van szó, a sikeres működés egyik kulcseleme az lehet, hogy a cégvezetők megkapják a szükséges pénzügyi és vállalkozói ismereteket. Ebben természetesen nagy segítséget jelenthet, ha a családtagok vagy ismerősök között van olyan személy, akinek van már tapasztalata, csupán erre támaszkodni azonban meglehetősen rizikós, hiszen ebben mindig benne vannak az adott illető saját – pozitív vagy negatív – tapasztalatai, élményei. Ez pedig erősen befolyásolhatja a még kevésbé tapasztalt vállalkozót. A K&H: üzletet ide! program weboldala, az www.üzletetide.hu éppen azzal a céllal újult meg idén, hogy a hazai vállalkozások minél több, a saját üzletük létrehozásához és fejlesztéséhez szükséges információt egy helyen megkapjanak, a cégalapítástól a pénzügyi és marketing ismereteken át a webáruház létrehozásáig” – mondta el Kovács Viktor Zoltán, a K&H kkv szegmens marketing vezetője.
A kezdeti nehézségeknél és buktatóknál használható megoldási lehetőségek megismerése, valamint az üzleti, vállalkozói ismeretek minél szélesebb körű elsajátítása azért is különösen fontos már az indulásnál, mert ma már nem az a jellemző, hogy „a suszter maradjon a kaptafánál”, mindenki csak azt csinálja, ami az eredeti szakmája. Sőt, a műsorban megkérdezett vállalkozások elmondása alapján az esetek többségében ők maguk is új, ismeretlen vizekre eveztek, mivel olyan szakterületen hoznak létre céget, amelyen még nem dolgoztak, ami számukra is új, és legfeljebb hobbiként foglalkoztak vele.