Az idejük feletti erősebb kontroll lehetőségét, magasabb fizetést és őszinte kommunikációt várnak el a jövő munkavállalói
Közel 20 000 fiatalt kérdezett meg a PwC Magyarország munkavállalási preferenciáikról
A rugalmas munkavégzés, az alapfizetés és a munkatársak személye a legfontosabb tényezők a jövő munkavállalói számára leendő munkahelyük kiválasztásakor. A PwC Magyarország idén közel 7000, 2016 óta összesen 20 000 középiskolában vagy felsőoktatási intézményben tanuló diák és pályakezdő munkahely-választási preferenciáit mérte fel.
„A hazai vállalatvezetők 95%-a a munkaerőhiányt nevezte meg az üzleti sikeresség előtt álló legkomolyabb akadálynak. A felmérést azzal a céllal indítottuk el 2016-ban, hogy mélyebben megismerjük és a vállalatok számára elérhetővé tegyük azokat a szempontokat, amelyek alapján a pályakezdők vagy a hamarosan a munkaerőpiacra lépők kiválasztják leendő munkahelyüket. Az idei válaszadók 43%-a felsőoktatásban tanul, közel 51%-uk dolgozik is, 6% pedig középfokú oktatásban részesül. Az ő preferenciáik iparágak, végzettség vagy éppen földrajzi elhelyezkedés szerinti megértése segítheti a vállalatokat, hogy sikerrel állják meg a helyüket a munkaerőért folyó, egyre élesedő versenyben” – mondta Bencze Róbert, a PwC Magyarország People & Organisation, HR-tanácsadási szolgáltatások igazgatója.
A felmérésben vizsgált 36 tényező relatív fontosságát tekintve a megkérdezettek a rugalmas munkavégzést, az alapfizetést és közvetlen munkatársaikat sorolták az első három helyre (utóbbi kettő a tavalyi évhez képest helyet cserélt egymással). A negyedik helyre idén a cafeteria lépett előre, de előkelőbb pozícióban végzett a távmunka is, valamint továbbra is alapelvárásként fogalmazza meg az Y és Z generáció az őszinte és nyílt kommunikációt a vállalatvezetés irányából. A sor végén a mai, hazai toborzási gyakorlatban ismerős elemek szerepelnek: cégnév, vízió és stratégia, valamint társadalmi felelősségvállalás.
A válaszadók 75%-a számol Budapesttel mint munkavégzési hellyel, míg 16%-uk Győrben is el tudja képzelni az életét. A preferált iparágak közül a legtöbben a pénzügyi terület iránt érdeklődnek (25%), ezt szorosan követik a tanácsadási (20%), a telekommunikáció és média (19%), illetve az IT (18%) szektorok.
„A felmérés minden évben vizsgálja azt is, hogy a fiatalok vállalnának-e külföldön munkát, és mely szempontok ösztönzik őket erre, vagy éppen milyen feltételek teljesülése esetén maradnának Magyarországon. A válaszokból kirajzolódik, hogy mindkettő mellett ugyanazok az érveik: az anyagi kompenzáció és a karrierfejlődés – ezek az érvek a munkaerőpiacon eltöltött évekkel arányosan még inkább erősödnek” – hangsúlyozta Bencze Róbert.
A felmérés számbeli és demográfiai szempontokat vesz figyelembe, így kiterjedtsége miatt mankóként szolgálhat a hazai vállalatok számára, hogy – ebben a munkaerő tekintetében kihívásokkal teli időszakban – mivel szólítsák meg sikeresen a fiatalokat, milyen módon célszerű újragondolniuk a munkavállalóknak kínált juttatásaikat, milyen munkaszervezési módszereket érdemes bevezetniük.
„Mivel a felmérés a középfokú tanulmányokat folytató diákokra is kiterjed, a munkaadók az új realitásokhoz való alkalmazkodást és felkészülést időben el tudják kezdeni, és készen állhatnak, mire ez a korosztály a belép a munkaerőpiacra. A felmérés adatai abban is segítik a vállalatokat, hogy milyen iparági vagy helyi specifikus márkaüzeneteket célszerű megfogalmazniuk annak függvényében, hogy milyen iparágban és az ország mely szegletében keresik jövőbeli munkavállalóikat” – tette hozzá Bencze Róbert.
„A közel 20 000 leendő pályakezdő munkahely-választási preferenciáiból többek között az is kitűnik, hogy az Y és Z generációs munkavállalók számára egyre fontosabb az a környezet, amely a munkahelyükön körülveszi őket, és ez nem csak az infrastruktúrára, vagy a munkatársakra, hanem a vállalati menedzsment belső kommunikációjára is igaz” – mondta el Dr. Futó Péter a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének elnöke.
A PwC Magyarország a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségével (MGYOSZ) közösen, a kérdőív szabadszavas válaszai és jelölései alapján az idei évben hat iparági kategóriában osztja ki a PwC Legvonzóbb Munkahelye Díjat, továbbá díjban részesül a top 10 legtöbb szavazatot kapott hazai munkáltató is.
„Büszke vagyok arra, hogy egy ilyen mélységű és széles körben végzett felmérést indítottunk két évvel ezelőtt, ezzel is támogatva a vállalatok employer branding tevékenységét. Örömmel adtam át a díjat azon vállalatok képviselőinek, amelyek tevékenységükkel, jövőbe mutató stratégiájukkal a megkérdezett fiatalok körében a legkiemelkedőbbnek bizonyultak” – tette hozzá Radványi László, a PwC Magyarország cégtársa, az MGYOSZ elnökségi tagja.
PwC 2018 Top 10 Legvonzóbb Munkahelye oklevelek:
Audi Hungaria Zrt., Bosch csoport, General Electric International, Google Magyarország, OTP Bank Nyrt., Magyar Telekom Nyrt., Mercedes-Benz Hungária Kft., MOL Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt., Morgan Stanley Magyarország Elemző Kft, Vodafone Magyarország Zrt.
PwC 2018 Legvonzóbb Munkahelye Díj iparági kategória győztesei:
Autóipari gyártás: Audi Hungaria Zrt.
Autóipari beszállító: Bosch csoport
Pénzügyi Szolgáltató szektor: OTP Bank Nyrt.
SSC szektor: Morgan Stanley Magyarország Elemző Kft.
IT szektor: Google Számítástechnikai Szolgáltató Kft.
Telekommunikációs szektor: Magyar Telekom Nyrt.
PwC 2018 Top 10 Legvonzóbb Munkahelye Díj összesített 1. helyezés:
Morgan Stanley Magyarország Elemző Kft.