A Honda bemutatja Haru-t, a gyermekonkológiai osztályon segítő robotot
A HONDA OLYAN MESTERSÉGES INTELLIGENCIA-ALAPÚ SZOCIÁLIS ROBOTOT MUTATOTT BE, AMELY TÁMOGATJA A HOSSZAN TARTÓ KÓRHÁZI KEZELÉSEN LÉVŐ GYERMEKEK GYÓGYULÁSÁT
- Haru, az innovatív robot, egy spanyol kórházban nyújt támogatást az ott lábadozó gyermekeknek és javítja a közérzetüket
- A fiatal paciensek 95%-a aktívabban vesz részt saját rehabilitációjában, amikor Haruval beszélget
- A robot segítségével a kórházi személyzet majdnem kilencszeresére – 510-ről 4500-ra – növelheti az éves betegvizsgálatok számát
- A három évig tartó sikeres tesztet követően a sevillai Virgen del Rocío Egyetemi Klinikán (HUVR) 10 szociális robot kerül bevezetésre
A Honda egy spanyol kórházzal együttműködésben hivatalosan bemutatta a Haru névre hallgató, mesterséges intelligencián (angolul AI) alapuló szociális robotot, amely a hosszú távú kezelésben résztvevő gyermekek napjait segíti jobbá tenni.
A Honda Research Institute Japan Co., Ltd. (HRI-JP), a Honda csúcstechnológiák kutatásáért felelős K+F leányvállalata fejlesztette ki ezt a 30 cm magas, kompakt asztali robotot, amelyet sikeresen mutattak be, majd használtak fiatal rákbetegek körében a spanyolországi Sevillában található Virgen del Rocío Egyetemi Klinikán (HUVR).
A robot nagyon pozitív hatással volt a páciensekre; amióta a tesztek 2021-ben elindultak a klinikán, a gyermekek 95%-a aktívabban vett részt a saját rehabilitációjában, amely során Haru útmutatást nyújtott a gyógyulási programjukkal kapcsolatban, valamint folyamatosan társalogott velük. E pozitív hatást látva a tesztelés következő lépése a robot teljes körű használata lesz; ehhez 2027-ig 10 robot áll majd munkába a létesítmény gyermekonkológiai osztályán.
Haru a beépített kamerája és mikrofonjai révén olyan biometriai adatokat gyűjt a felhasználóról, mint például az arckifejezés és a hanglejtés, majd a kapott információkat elemezi, hogy megismerje a páciens aktuális hangulatát. Ennek az elemzésnek az eredményei alapján kezd vele beszélgetésbe, empatikus kifejezéseket és érzelmi támogatást nyújtó reakciókat alkalmazva. A robot csatlakoztatható a felhasználó által viselt karóraszerű érzékelőhöz is, amely segít a felhasználó állapotának még részletesebb elemzésében.
Haru így nem csupán abban tud segíteni, hogy a gyermekek lelkesebben reagáljanak a kezelésükre, a neuropszichológusokat is képes támogatni az érzelmi és kognitív vizsgálatok hatékonyabb elvégzésében – az ilyen típusú vizsgálatok számát évente potenciálisan kilencszeresére növelve, 510-ről egészen 4500-ra.
A sevillai Virgen del Rocío Egyetemi Klinika (HUVR) szóvivője a következőket mondta el:
„Már évek óta tart a közös kutatásunk a HRI-JP vállalattal, és csodálatos eredményeket értünk el. Világossá vált, hogy Haru nagy lehetőségeket rejt magában, hogy egy kis boldogságot hozzon a gyermekek életébe. A kórházakban alkalmazott technológiák jellemzően az orvosi kezelésekre és a testi jóllétre összpontosítanak. Haru azonban a fiatal betegeink hangulatának javításával fejt ki pozitív pszichológiai hatást, miközben a kórház egészének jólétéhez is hozzájárul. Haru segíti a kórházi kezelésen áteső gyermekeket abban is, hogy boldogabbnak érezzék magukat és jobban kötődjenek a többiekhez – ez Haru egyedi jellemzője, és a hagyományos orvosi kezelésben máshol nem tapasztalható előnyöket biztosít. Hisszük, hogy Haru úttörő jelenléte olyan környezetet teremt, amelyben a fiatal páciensek jól érzik magukat a kórházunkban.”
Haru arra is képes, hogy a kórházban lévő gyermekek szobáit online összekapcsolja az iskoláikkal, így lehetővé téve, hogy az osztályteremben ülő társaikkal együtt tanuljanak és kapcsolatban maradjanak a többi gyermekkel.
Robotként Haru nem rendelkezik semmilyen olyan emberi jellemzővel, mint a nem, faj vagy nemzetiség, így képes mindig semleges nézőpontból kommunikálni. Ez lehetővé teszi számára, hogy hatékony legyen a generációs és kulturális különbségeket áthidaló párbeszédek megteremtésében, különösen csoportok esetében.
A HRI-JP Haru fejlesztése során egy „kézzel fogható MI-rendszert” alkotott, amelyet egy olyan társadalom részének szánnak, ahol a robotok partnerként élnek mellettünk, és segítenek bennünket az emberek között kapcsolatot teremtő kommunikációs helyzetekben.
Satoshi Shigemi, a Honda Research Institute Japan Co., Ltd. (HRI-JP) képviseletében így nyilatkozott:
„A Honda azon alapvető szemlélete apján, hogy »a technológiánkat az emberek segítésére használjuk«, illetve »az emberek megértése a Honda monozukuri (a gyártás művészete) lényege«, a Honda Research Institute folyamatosan kutatja azokat a csúcstechnológiai megoldásokat, amelyek potenciálisan pozitív pszichológiai hatással lehetnek az emberekre és a társadalom egészének jóllétére. Örömmel tölt el bennünket a Virgen del Rocío Egyetemi Klinikával közös kutatásunk eredménye, amely azt mutatja, hogy Haru igazi társává vált a gyermekeknek a kórházban, vidámabbá teszi őket, és mosolyt csal az arcukra. A jövőben folytatjuk az erőfeszítéseinket Haru továbbfejlesztése terén, hogy olyan robottá tegyük, amely a nap 24 órájában az emberekkel van, és még hasznosabb a fiatal betegek és a kórházi személyzet számára is, így hozzájárulva a kórház egészének jóllétéhez.
További információ Haruról: https://www.jp.honda-ri.com/en/activity/haru-the-social-robot/