Elindult karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti hetekben az éves forgalom fele realizálódik. A digitalizáció térnyerését jól mutatja, hogy már novemberben ötszörösére nő az online rendelések száma, miközben a vásárlók gyors szállítást és pénztárcabarát átvételi lehetőségeket várnak. Idén is a társasjátékok vezetik a népszerűségi listát, melyeket a LEGO, a kreatív és fejlesztő játékok, valamint a járművek követnek. A szülők ma már nem csupán a szórakoztató és készségfejlesztő játékokat keresik, hanem a fenntarthatóságot és az interaktív funkciókat is előnyben részesítik.
November közepén indul a játékpiac legerősebb időszaka, amikor az éves forgalom csaknem fele realizálódik a REGIO JÁTÉK adatai szerint. „Az ünnepi szezonban várható átlagos kosárértékünk online 16.000 Ft, míg az áruházakban 12.000 Ft körül alakul, ami nagyjából megegyezik a tavalyi adatokkal. Webáruházunk forgalma már novemberben az ötszörösére ugrik egy átlagos hónaphoz képest, míg üzleteinkben az igazi roham mikulás után kezdődik; decemberben 4-4,5-szer több vásárlót szolgálunk ki, mint az év más időszakaiban” – mondta el Gyaraki Dávid, a REGIO JÁTÉK ügyvezető-helyettese.
A játékkereskedő friss kutatása szerint a vásárlók jelentős része anyagi tudatossággal készül a karácsonyra, mivel minden második családnál a teljes ünnepi kiadás meghaladja a 75 ezer forintot, melynek kétharmadát az ajándékok teszik ki. A legtöbben idén 10-15 ezer forintot (28%) költenek egy meglepetésre, míg a megkérdezettek egynegyede 20 ezer forint feletti ajándékot nézett ki.
Élen a kooperatív és családi társasok
A REGIO JÁTÉK előrejelzése összecseng a felmérés eredményével: idén is a társasjátékok, a LEGO, a kreatív, fejlesztő játékok és a járművek a legnépszerűbb ajándékok. „A dobogós helyek – helycserékkel ugyan, de – évek óta foglaltak, egy biztos, hogy a társasok idén is az élen végeznek. Jelenleg a csapatmunkát, a közös stratégiát és a kommunikációt igénylő kooperatív játékokat, valamint a több generációt összehozó családi társasokat keresik a legtöbben. Emellett a jármű kategória is újult erőre kapott, ahol már a legkisebbek számára is elérhetők biztonságos, a kis kezükre tervezett, strapabíró darabok” – árnyalta a képet Gyaraki Dávid.
„A családok játékválasztását azonban ma már nemcsak az ár vagy a készségfejlesztés befolyásolja, hanem a fenntarthatóság, illetve a digitális és interaktív funkciók is. Éppen ezért egyre több játék készül újrahasznosított műanyagból, természetes fából vagy biológiailag lebomló anyagokból, amelyek támogatják a tudatos életmódot. Emellett a gyártók kreatívan ötvözik a hagyományos játékokat digitális technológiákkal, legyen szó egy alkalmazáson keresztül elérhető extra tartalomról vagy okos funkciókról, amelyek új élményeket hoznak a játékok világába.”
Növekvő online vásárlás, magasabb vásárlói igények
A felmérés eredményei szerint a vásárlók az online és offline vásárlást közel fele fele arányban választják. Enyhe többségük (58%) az online platformokat részesíti előnyben ajándékvásárláskor, főként az árak könnyű összehasonlíthatósága, a kényelem és a széles termékválaszték miatt. Azok, akik inkább személyesen vásárolnak, a személyes játékválasztási tanácsadásért és a kézzelfoghatóság élménye miatt keresik fel az üzleteket. Gyaraki Dávid elmondása szerint náluk is 10 százalékkal nőtt idén az online forgalom, de a vásárlók egyre inkább a gyors és rugalmas kiszolgálásra vágynak, különösen a csomagautomatás és a személyes átvételi lehetőségeket részesítik előnyben. Az online-offline vásárlás aránya évről évre alakul át, de a forgalom körülbelül 80 százalékát még mindig az offline vásárlás alkotja.