Mandoki Soulmates – A Memory Of Our Future
Örömmel jelentjük be, hogy május 10-én jelenik meg az új Mandoki Soulmates-album, „A Memory Of Our Future”, világszerte a SONY Inside Out Music nevű prog-rock kiadójának a gondozásában, és Magyarországon a Magneoton kiadásában
A Mandoki Soulmates-et Leslie Mandoki alapította több mint 30 évvel ezelőtt ikonikus brit prog-rock és amerikai jazz-rock zenészekkel, mint például Ian Andersonnal (Jethro Tull) és Al Di Meolával. A zenekar különleges zenei vezető személyiségekből áll, akik sajátos stílusokat ötvöznek, és újraértelmezték a prog-rockot. Haláláig Greg Lake is része volt a zenekarnak, és azt mondta róluk, hogy „az egyik legjobb zenekar, amit valaha hallani fogtok”.
30 éves jubileumi turnéjuk után a Soulmates ismét összegyűlt Leslie Mandoki stúdiójában, Bajorországban, a Starnberg-tó partján, azzal a céllal, hogy felvegyék az „A Memory Of Our Future” című 12 új dalból (kb. 80 perc) álló koncepcióalbumot. A prog-rock dalok mély mondanivalóval bontakoznak ki szinte játékos könnyedséggel és nagy dramaturgiai ívekké alakulnak. Az albumon kompozíciós érettség és a kifinomult, harmonikus szerkezetek találkoznak a tiszta öröm hangfestményeivel a jazz-rock virtuózok nagyszerű szólóiban.
AZ ALBUMKÉSZÍTÉS ÚGY ZAJLOTT „AKÁR EGY KÉZZEL ÉS TÖLTŐTOLLAL ÍRT SZERELMESLEVÉL”
A Mandoki Soulmates egy nemzetközi és intergenerációs szupercsapat, amely a rock és fusion nagymestereiből áll, többek között Ian Anderson (Jethro Tull), Mike Stern, Al Di Meola, Randy Brecker, Till Brönner, Bill Evans, John Helliwell (Supertramp), Cory Henry, Richard Bona, Steve Bailey és Simon Phillip (Toto), valamint olyan énekesekből áll, mint Tony Carey (Rainbow), Nick van Eede (Cutting Crew), Jesse Siebenberg és Mark Hart (mindketten Supertramp). Ők azok a zenészek, akik körülveszik az alapítót, zenekar vezetőt és komponista szövegírót: Leslie Mandokit.
„A Memory Of Our Future” hangtechnikája mögötti filozófia lenyűgözően hű a gyökereihez. Az album egy produkciós mestermű, amelyet teljesen analóg módon vettek fel és állítottak elő, az első hangszignál a mikrofontól, a keverésen, a masterelésen és az utolsó vinyl lemez préselésén át. Az egész albumot Mandoki stúdióiban vették fel 2 hüvelykes, 24 sávos szalagra, csak és kizárólag analóg jelfeldolgozással. Az analóg keverési szalag masteringje a neves Greg Calbi (John Lennon, Bob Dylan, Paul Simon, Bruce Springsteen) keze munkáját dicséri, amely a Sterling Sound stúdióban New Yorkban készült, az Emil Berliner Studios-ban történő vinyl lemez vágása pedig igazi garanciát jelent az audiofilek nagy örömére. Ez a precizitás és szenvedély manifesztációja, amely minden hangjában érezhető, megragadva az alkotók zenéjének melegségét és vibrálását, amely egy digitális felvétel során elveszhet.
Különösen a digitális csalások és átverések korszakában a Soulmates egyfajta “visszatérése az analóghoz” életérzést hivatott bemutatni. Leslie Mandoki számára ez azt is kifejezi, hogy a Soulmates különlegesen kapcsolódik a közönséghez, üzenetképpen „akár egy kézzel és töltőtollal írt szerelmeslevél.”
A zenei szabadgondolkodók dalszövegei a kortárs világválságokat célozzák meg, beleszúrva a közönyös társadalom oldalába, hogy üzenetüket közvetítsék: „Hangosak maradunk a szabadságért és a békéért!” Leslie Mandoki számára a zene mindig a szabadság iránti vágy kifejeződése, különös hangsúlyt fektetve a békére. Ennek a szabadságnak az érzését már fiatal korában átélte, amikor Magyarországon, a kommunista diktatúra árnyékában nevelkedett. A rockzene mindig is mélyen megérintette és inspirálta, hiszen azt a szabadságot jelképezte, amelyre vágyott, miközben az elnyomó rendszer alatt élt. Azóta ismétli Mandoki, hogy a rock zenésznek alázatos tisztelettel kell bánnia a közönség szeretetével, és az a feladata, hogy mindig egy tüske legyen a társadalom húsában, aki csak azt keresi, ami összeköt, ami összetart és akkor is hidakat próbál építeni, amikor már az összeomlott hídpilléreket is alig lehet látni.
„A zene összeköt.” Mandoki és társai több mint 30 éve azon az úton járnak, hogy hidakat építsenek a progresszív jazz-rockkal, olyan dalokkal, amelyek a napjaink nemzetközi, fontos és vitatott kérdéseit boncolgatják, mindig azon igyekezve, hogy pozitív üzenetet közvetítsenek egy jobb világ felé – „ez egy utópia a realisták számára” – mondta Leslie.
UTÓPIA REALISTÁKNAK ÉS AZ EMBERSÉG VÁLSÁGA
A Soulmates az utóbbi években igyekezett világszerte társadalmi tudatosságot is kelteni az emberekben, beleértve előző két albumát is, a „Living In The Gap” és az „Utopia For Realists” címűeket.
„Lehet, hogy idealistán reméltük, hogy valóban létezik egy „Utopia for Realists”, egy láng, ami készen áll átadásra egy új generációnak, egy modell és módszer a jobb világ megteremtéséhez. Azonban most, egy globális járvány és borzalmas háborúk közepette Európában és a Közel-Keleten, mindegyikünk, függetlenül a generációnktól, elveszve találja magát több válság labirintusában… iránytű nélkül. (….) Katasztrófák, amelyek a civilizációnk alapjait rágják. Azonnal világossá vált számunkra, hogy ragaszkodnunk kell a józan ész és az emberi, odafigyelő hangokhoz. Ezért is énekeljük az albumon még hangosabban, mint valaha: „We Stay Loud!”
Mandoki folytatja: „Pontosan ez a hangulata az új albumnak, az „A Memory Of Our Future”-nek. Ezeknek az új daloknak a szövegei az örök lázadó nézőpontjából származnak, egy visszatekintő pillantás a jövőből, ami a jelenre és a múltra reflektál. Egy valós képet festenek a jelenlegi társadalmunkról a sorsdöntő elágazás pillanatában: az egyik út egy holnapba tekintő disztópia, a másik pedig egy utópia a realisták számára – mindenki számára!”
Az album borítóján megjelenő Fekete Hattyú egy olyan katasztrófa szcenárió ikonjává vált, amelyet korábban lehetetlen volt előre látni, mégis, ahogyan Leslie rámutat, „itt vagyunk a válságok zuhatagában háborúkkal, járványokkal, magas tétű, geopolitikai hatalmi játékokkal és emberi tragédiákkal. A Fekete Hattyú közöttünk landolt.”
Olyan dalokkal, mint a „Blood In The Water” és az „Enigma Of Reason” a Soulmates visszatekint azokra az időkre, amikor a normális élet elszabadult, a bizonyosságok eltűntek, és a valóság túllépett legrosszabb félelmeinken.
https://www.youtube.com/watch?v=Oe6qKO28QEw
A „Devil’s Encyclopedia” című dal nemcsak egy kiáltvány a totalitarizmus, brutalitás és az agresszió háborúja ellen Európában, hanem a közösségi média propaganda gépezetének is.
Ahogyan Leslie mondja: „A hiperérzelmi tények közlésének hatása a közösségi médiában inkább felháborodást, mint információt hoz, szándékosan kiváltva a túlzott izgalmak és mesterséges konfliktusok hullámait. Ellenőrzés nélkül, hol találhatjuk meg az igazságot az összes „alternatív tény”, hazugság és AI által generált propaganda között? Ez egy mély bizalmi válságot eredményezett, amelyet a világ populista és demagóg vezetői kihasználnak. Annak ellenére, hogy látszólagos ellentmondásaik vannak, az emberek a saját buborékaikban valójában hisznek bennük.
Leslie számára minden dalnak különleges keletkezése van, mert elmondása szerint: „nem mi, zeneszerzők és dalszövegírók írjuk a dalokat, hanem az élet!”
Így a társadalmunk radikális változásai, ebben a válságok labirintusában is visszatükröződnek a „The Big Quit” refrén sorai között: „Nehéz idők kemény embereket nevelnek, Kemény, bátor emberek könnyebb, szebb időket teremtenek, a könnyed idők könnyelmű generációt nevel fel, és a hanyag, könnyelmű generáció nehéz időket teremt megint. Ebből az ördögi körből nem találjuk a kiutat”.
NEMCSAK AZ AKTUALITÁSOK, HANEM LESLIE MANDOKI ÉLETE IS LENYOMATOT KÉPEZ AZ ÚJ LEMEZEN
„A Memory Of Our Future” albumon szereplő dalok egy részének önéletrajzi eredete van. A „Matchbox Racing”, az „I Am Because You Are”, a „My Share Of Your Life” és a „The Wanderer” Leslie a „művészi szív viharos tengerein” gondolkodik el, saját történetét énekli, amelyben egy élet, zene és művészet panorámája alakult ki egy kis reménysugár segítségével – minden barát, családtag, kolléga és természetesen a Soulmates segítségével.
“Fantasztikus volt „A Memory Of Our Future” album elkészítése, együtt tudtuk átélni a jelenlegi problémák által okozott pesszimizmust, és ebből kovácsoltunk optimizmust. A közös zenélés által nyitjuk ki a szemünket és fordulunk a jövő felé, illetve kezdünk pozitívan és optimistán gondolkodni. Ez a „Soulmates faktor” adja számunkra az erőt, hogy előre tekintsünk és haladjunk.
A Mandoki Soulmates tehát soha nem fárad bele abba, hogy hangot adjon az ügyüknek, több mint 30 év után sem. „Túlórázunk,” hangzik el a „We Stay Loud” című dalban: „Nem érdekel az extra idő. Csak higgyünk ebben a bizonytalan életben. Szembeszállunk az árral. Legyünk mások! Nyissunk tüzet és maradjunk hangosak!”
“Nem húzódhatunk vissza, vagy temethetjük homokba a fejünket, különben egy disztópia holnapjában találjuk magunkat. Több bátorságra van szükségünk ahhoz, hogy elhagyjuk a komfortzónánkat és kiálljunk amellett, amiben hiszünk, lázadva az ellen, amit tudunk, hogy helytelen. Szükségünk van még több bátorságra az utópiához! Egy közös jövőért egy jobb világban! A bátorság arra hív, hogy emberek maradjunk. Maradjunk hangosak egy szabadsággal és békével teli jövőért! Álljunk ki a megosztottság, a hamis hírek és a gyűlöletbeszéd ellen, az igazsághűségért, az intergenerációs igazságosságért és az emberiességért! A zene a legnagyobb egyesítő erő!” – bátorít mindenkit Mandoki.