Sóvárgó egyensúly
Földi Kinga textiltervező művész és Gera Noémi ékszertervező művész kiállítása
2023. április 20. csütörtök – 2023. május 19. péntek
A kiállítás megnyitójára 2023. április 20-án 19 órakor kerül sor.
Táncperformansz: Kis Jana Luca
Koreográfus: Gellén Anna
Zene: Garay Anna Elza
Gera Noémi és Földi Kinga szenvedélyesen, teljes lényükkel alkotó művészek, érzékeny nők karakteres alkotásokkal. Munkáikkal öntudatlanul is közvetlen jelzést adnak lelkiállapotukról, érzelmeikről. A néző számára olyan belső történések válnak láthatóvá, amelyek csak így, az alkotófolyamaton keresztül tudnak felszínre törni. Ezen a kiállításon kísérletet tesznek arra, hogy munkáikat „érzelem-szigeteken” megjelenítve mutassák be, ahol a látogató visszajelzést adhat az őt ért hatásokról, színt vallhat saját érzéseiről is.
A kiállítás megnyitón egy különleges zenével kísért táncelőadással kalauzolják a kiállítók a nézőket az érzelmek erdejében. A táncos mozgásával, mozdulataival járja be azt az utat, amit a két alkotó megtett a tárgyaival. A kiállításhoz íródott zene lüktetése, mint az érzelmeinket kísérő szívdobbanás, még közelebb húzza a nézőt, hogy minél nagyobb teljességében tudja befogadni az alkotók által kínált élményt.
A SÓVÁRGÓ EGYENSÚLY című kiállításon olyan belső történések válnak láthatóvá a néző számára, amelyek csak az alkotófolyamaton keresztül tudnak felszínre törni. Az ékszereket és a selyem objekteket, valamint a közös munkával létrehozott lírai lebegésű ékszereiket “érzelemszigeteken” megjelenítve mutatják be, ahol a látogató visszajelzést adhat az őt ért hatásokról, színt vallhat saját érzéseiről is. Az érzelemszigeteken elidőzve felbukkanó emlékeink, történeteink által botorkálunk, emelkedünk, zuhanunk, kapaszkodunk, alászállunk, lehetőséget kapva, hogy újra rálássunk a magunkba betonozott érzelmeinkre, újragondoljuk és újraírjuk a saját határainkat.
Nagy bátorság ez a részükről, mert a lélek minden szegletét meg akarják mutatni. Olyan szigeteket választottak, amivel dolguk van, ami jellemző rájuk, ismétlődik, működteti őket, kihívást jelent számukra, el kell fogadniuk magukban. Hívószavakat keresve egy-egy érzelemhez megmutakozott a közöttük levő karakterbeli különbség, és minden érzelmet árnyaltabbá, mélyebbé és színesebbé tett. Saját magukat is önreflexióra invitálta, és a másik személyiségének játékos megértésére és elfogadására.
Milyen egy töprengő tárgy?
Milyen formát társítasz a haraghoz?
Mi neked az odaadás?
Félsz-e a tehetetlenségtől?
Kíváncsi vagy-e, hogy meddig tudsz elmenni?
Milyen a sóvárgás anyaga?
És az ábrándozás struktúrája?
Az elevenség felülete?
A nyughatatlanság színe?
Mikor vagy a bizonytalan egyensúlyban a bizonytalanság és mikor az egyensúly?
A tematika, a választott érzelmek és a hozzájuk társított hívószavak irányt adtak a kiállítás installációjához és a kiállítást kísérő táncelőadáshoz. A különleges installációs eszközök segítik a látogatót, hogy az elkülönített vitrinekben elhelyezett érzelmeket, tárgyakat összefüggéseiben lássa. A hagyományos nyugalmi állapotban történő bemutatáshoz képest a tárgyak maguk is a különböző érzelmeknek kiszolgáltatva jelennek meg, lebegnek, lekötözve tehetetlenül fekszenek, boldogan szárnyalnak.
Egy belső utazásra invitálunk Téged két női lélek kérdéseivel, sebeivel, illúzióival, pillanatnyi felismeréseivel és válaszaival. Be mersz-e lépni velünk egy szigetre? Mennyire tudsz be(le)menni? Mit érzel? Mit mersz érezni? El mered-e mondani?
Izgalmas lesz, tarts velünk!
Közelebbről megnézve a két alkotó így vall a az alkotói folyamatáról:
Földi Kinga
Magánemberként nehezen nyílok meg, mutatom meg érzéseimet, belső világomat. Az alkotásvágy viszont olyan erősen munkálkodik bennem, hogy akaratlanul is utat nyitok általa az engem foglalkoztató gondolatoknak, érzéseknek. Tárgyaim olyan kendőzetlen őszinteséggel beszélnek rólam, hogy az néha számomra is zavarba ejtő.
Nehéz megfogalmazni, hogy egy tárgy létrehozásakor mi az az egy vezérelv ami beindította és irányította az alkotói folyamatot, talán nem is lehet egyetlen ilyet kiemelni. A textil olyan képlékeny anyag, ami nagyon engedelmesen hajlik az emberi érintés hatására és megjegyzi annak minőségét, magán hordozza a pillanatnyi lelkiállapotomat. Mivel szobraim hosszú ideig készülnek, lehetetlen egy érzésre, egy pillanatnyi lelkiállapotra felfűzni a mondanivalót. Sok-sok nap és hét történéseit viseli magán minden munkám.
A kiindulási alap a shantung selyem amit varrok, hajtogatok, ragasztok, időnként felhasítok, szálakat húzok ki belőle, azokat máshová visszaillesztem. Ezek mind olyan gesztusok, amik köthetők egy konkrét érzelemhez, lelkiállapothoz.
A hajtogatás és varrásban a gondoskodás van benne, a simító mozdulat. Az aprólékos hajtogatás, varrás felidézik azt a képet amikor ruhát gondozunk, ápolunk és vele együtt a ruhát viselőről is gondoskodunk.
A piézett anyagból készül ragasztó segítségével a szobor vagy ékszer. Ez egy nagyon konkrét teremtő folyamat, a tárgy formájának megadása. A lágyság megkeményedik, a mozdulat megdermed, mégis az organikus forma egy élőlényt rejt magában, ami a mozdulatlanságban is mozgalmas, burjánzik, növekszik.
A piézett anyag felhasítása ezzel szemben egy dinamikus, akár erőszakos gesztus. Erős, heves érzelmek megnyilvánulása, az eltemetett, elnyomott vágyak tudnak így felszínre törni. A folyamat lehet fájdalmas, de a végén ott a felszabadulás, megkönnyebbülés, hiszen a kihúzott szálak nyomában rövidszálú bársonyos felület marad vissza, ami felidézi az eredeti selyem lágyságát.
Amikor lyukakat vágok az anyagba, ott seb jön létre, hiány, fájdalom, de ezeket vissza is foltozom az előzőleg kihúzott szálakkal. Így egy feszültséggel teli sebzett és meggyógyított felület keletkezik.
Ezek az erők és mozdulatok együttesen formálják tárgyaimat, néha szabadkezet adok nekik, máskor kontroll alatt tartom őket, tudatos és tudatalatti lelki folyamatokat is bekapcsolok az alkotásba.
Gera Noémi
Túl sok az érzelem. Az ékszeralkotásban élem ki azt az érzelmi többletet, amit a való életben mindig kontroll alatt kell tartanom. Itt lehetek határtalanul rendszerező és következetlenül intuitív, rombolhatok, majd építhetek, szabadon elemezhetek, újrastrukturálhatok és szerethetek szélsőségesen. Az anyagok és a színek az én múzsáim, történetek elevenednek meg általuk, ordító sebek hasadnak fel és ezernyi titok összegződik egy frappáns gondolatban. Szórakoztat az alkotás, ahol az érzelmek mellett az értelemnek is helyet kell kapnia. A funkció, ami a valósághoz kapcsol, ami egyensúlyba billenti az érzelmi többletet, ahol az érzelemnek a testtel, a földi realitással is foglalkoznia kell. Ez megnyugtat, racionális, higgadt munkára sarkall, fejleszt, határokat állít és feszeget.
A férfias és a nőies jelleg együttes jelenléte, kontrasztja az anyaghasználatomban is tükröződik. Fémműves tervezőként az alaptényező természetesen a fém, ami állandóságot és keretet ad a folyton változó női minőségemnek. Ha feloldásra vágyom, a könnyed, légies, csapongó megélésére, azt akár a formával, az áttörésekkel is elérhetem vagy más anyagokat is bevonok a tárgyba. A fémhez társított szőr, meditatívan sorolt papírcsík, sodronyszál, szaténszalag tekervény, fonalgubanc, hajtogatott organza és csipkerészlet mind a női szeszély és intuíció lenyomata. Az anyagokban rejlő fizikai-emócionális lehetőségek kiaknázása, szélső határainak felfedezése, a hajlítás, gyűrés, csomózás, tekerés, vágás, ragasztás érzelmek és gesztusok nyomait örzik, míg a bélyeg felhasználása az ékszerekben a történetmesélés illusztratív oldaláról közelít.
A kiállítás érzelemszigeteihez fő motívumot, formát, irányt és színt kerestem. A különböző érzelmekhez társított anyagok megmutatják a viszonyulásomat az adott matériához, ugyanakkor gesztusokkal a legtöbb anyag több érzelem kifejezőjévé is válhat. Például a sodronyszálak ritmusából épített test rejtekében ábrándozást találtam, míg ugyanezen anyag megcsavart lila rengetegéből végtelen haragot építettem. A kifeszített, a varrt vonalakból tehetetlenség lett, az összegyűrtből pedig nyughatatlanság. A befelé és a kifelé építkező forma más érzelmeket vált ki belőlünk, míg egy elnyúló kompozícióval a sóvárgás elérhetetlenségét érzékeltethetem. A kunkorok hálója légies szövetet alkot, ami a hajam, a kézmozgásom, az írásképem, az életutam szimbolikus asszociációja is lehet.
E formák és anyagok kiszámíthatatlan és nyughatatlan dinamizmusának a megzabolázása, kompozícióba rendezése, funkcionális ékszerré való transzformálása a legnagyobb izgalom számomra.
Díjtalanul megtekinthető 2023. április 21-étól május 19-éig naponta 10-18 óráig.