Az európai fogyasztók elsősorban az utazásról, az éttermekről és az új ruhákról mondanak le az infláció hatására
• Az infláció és az energiaköltségek az eladósodás fő mozgatórugói
• A fogyasztók elsősorban az utazásról, az étteremlátogatásokról és az új ruházat vásárlásáról mondanak le az EOS fogyasztói kutatása szerint
• Az európaiak többsége aggódik pénzügyi jövője miatt
Az európaiak 53 százalékát ösztönzi tudatosabb fogyasztásra a megugró infláció és az energiaválság, ugyanakkor egyötödük új adósságot generált az elmúlt hat hónapban – derült ki Európa egyik vezető kintlévőség-kezelő vállalata, az EOS által végzett reprezentatív fogyasztói kutatásból, amit 2023 februárjában végeztek 13 ország 7700 válaszadója segítségével.
A kelet-európai fogyasztók jobban eladósodtak
A kutatás adatai szerint a kelet-európai országokban, így Romániában (67 százalék), Magyarországon (66 százalék) és Csehországban (63 százalék) a fogyasztók az elmúlt hat hónapban a korábbinál fokozottabb figyelemmel kísérték kiadásaikat. Egész Európát tekintve a válaszadók azt nyilatkozták, hogy elsősorban az utazást, valamint a kulturális és szabadidős tevékenységeket (33 százalék), illetve az új ruházati cikkek vásárlását (28 százalék) fogták vissza az elmúlt időszakban. Körülbelül minden ötödik válaszadó vett fel hitelt vagy kölcsönt az elmúlt hat hónapban, aminek fő okaként az inflációt (49 százalék) és a magasabb energiaköltségeket (27 százalék) jelölték meg.
A kelet-európai országokban, így Romániában és Magyarországon (30 százalék), Észak-Macedóniában (29 százalék) és Szerbiában (28 százalék) az európai átlagnál gyakrabban keletkezett új adósság a fogyasztóknál. A nyugat-európaiak nagyobb valószínűséggel (18 százalék) használták fel a kölcsönt az utazások kifizetésére, szemben a kelet-európaiakkal, akik elsősorban a fűtés és a villanyszámlák kifizetésére vállaltak adósságot (28 százalék).
„Az adósságok nemcsak válság idején okoznak pénzügyi nehézséget az emberek számára, de jelen gazdasági helyzetben egzisztenciális likviditáshiányt is kifejeznek az energiaárak jelentős megnövekedésével. Így a követeléskezelési szektorban még fontosabbá vált, hogy empátiával és tisztelettel közelítsük meg adós ügyfeleinket, valamint személyre szabott, fenntartható megoldásokat dolgozzunk ki, például közös részletfizetési megállapodások formájában” – mondta el Lencsés Tamás, az EOS Magyarország ügyvezetője. „Az EOS célkitűzése, hogy pénzügyi szakértőként segítsen az embereknek olyan kompromisszumos megoldást találni, mely hatására hatékony módon csökkenthető az adósságállomány a személyes igények figyelembevételével együtt.”
Az infláció a legnagyobb aggodalom a jövőt illetően
A magas infláció és az egekbe szökő energiaköltségek a megkérdezett fogyasztók mintegy háromnegyedében (73 százalék) keltenek aggodalmat, míg a munkanélküliség miatti szorongás különösen a 18-34 éveseket érinti. „A kutatás adatai alapján azt látjuk, hogy az infláció rányomja bélyegét a fogyasztókra” – mondja Marwin Ramcke, az EOS Group vezérigazgatója. „Különösen válság idején az adósságok gyakran elkerülhetetlenek a pénzforgalmi problémák leküzdésében, sőt a megélhetési források megőrzésében. Európa egyik vezető követeléskezelő cégeként fontos számunkra, hogy támogassuk a fogyasztókat adósságaik igazságos visszafizetésében. Ez személyesen segíti őket, de segíti a gazdaságot is, amelybe a pénz visszakerül” – folytatja Ramcke.
A készpénz különösen népszerű lett
A felmérés a magasabb árakkal szembeni felelősségteljesebb hozzáálláson túl a fizetési módok használatában is változásokat mutat. A válaszadók 42 százaléka nyilatkozott úgy, hogy az elmúlt hat hónapban gyakrabban használt készpénzt, mint korábban. A 18-34 évesek esetében, akiknek mintegy fele gyakrabban használt készpénzt, ez az eredmény különösen meglepő. A felmérés ugyanakkor arra is rámutatott, hogy az ebbe a korosztályba tartozók szélesebb körű fizetési módokat használnak.