5 tipp a biztonságos őszi közlekedéshez

 

Tudta, hogy az lehullott falevelek kora reggel pont ugyanúgy csúszhatnak, mintha jégen közlekednénk? Az átmeneti időszakban az autósoknak is nagy figyelmet kell fordítaniuk autójukra és az óvatos közlekedésre. Az Abroncs Kereskedőház szakértői segítségével összeállítottunk 5 fontos szempontot, amelynek segítségével megelőzhetjük az őszi kellemetlenségeket.

1. Ne vezessünk úgy, mintha még nyár lenne. A következő hetekben beköszönt az őszi időjárás, nagy mennyiségben érkezik a csapadék. Az átlag magyar autósok nem nagyon készülnek az átmeneti időszakra és továbbra is úgy közlekednek, mintha semmi sem történne a következő hetekben. Pedig ősszel jelentősen megnövekszik a csapadékos napok száma, rövidülnek a nappalok és ezzel párhuzamosan korlátozódnak a látási viszonyok. A szakemberek azt tanácsolják, hogy lassabban, körültekintőbben közlekedjünk, fokozottan ügyelve a követési távolság helyes megválasztására.

2. Ne feledkezzünk meg a szervizről. Bár még odébb van a tél, de már most érdemes készülni a hidegre. A szervizben ellenőriztessük az autónk világítását, a ködlámpát, a fékeket, a futóművet, a folyadékszinteket és a biztonságtechnikai elemeket is. Kiemelten fontos a fékfolyadék minősége és szükségszerűen annak cseréje, amelyet autótípustól függetlenül 2 évente szükséges megtenni. Nézzük meg, hogy hatékonyan működnek-e az ablaktörlőink, és már a hidegre készülve válasszunk szélvédőmosó folyadékot. Ezeken kívül bármilyen furcsának is tűnik, de tisztíttassuk és ellenőriztessük a klímát is, amelyet ma már télen is rendkívül sokan használnak párátlanításra.

3. A minőségi abroncs biztonságot ad. Az őszi közlekedés során fokozott szerepe van a gumiabroncsoknak. A korszerű, minőségi abroncsokat úgy tervezik, hogy vízelvezetés szempontjából is kiemelkedőek legyenek, szögezi le a terület piacvezetője, az Abroncs Kereskedőház kereskedelmi vezetője, Tiszay Árpád. Ma már a gyártók vizes körülmények között is tesztelik az autókat, s elmondható, hogy az elmúlt években egyre több termék esetében vizes fékezés tekintetében is jelentős javulás tapasztalható.

4. Nagy sebességnél komoly veszély az aquplaning. Nagy esőzések során – főként lejtős útszakaszokon – előfordulhat, hogy összegyűlik a víz, mely veszélyt jelenthet az autósok számára. Ilyen útviszonyok esetén csak nagyon kis sebességgel ajánlott megkísérelni az áthaladást. Ilyenkor ugyanis megnő az aquaplaning, azaz a vízen futás veszélye. Az abroncs nem képes a közte és az útburkolat közti vizet kiszorítani, a kerekek úgy elkezdenek csúszni, mintha jégen lennének. A vízen futást megelőzni, vagy mérsékelni a sebesség csökkentésével és az abroncs megfelelő állapotával lehet. Egy kopott abroncsnál ugyanis jóval kisebb az árokmélység, ezáltal kevesebb vizet képes kiszorítani. A gumiabroncsok nyomásvesztésével pedig csökken a stabilitás és irányíthatóság, emellett növekszik a gördülési ellenállás, a fékút. Az egyenletes nyomás alatt lévő abroncsokkal nő az utazásbiztonság, emellett az üzemanyag-fogyasztás és a szén-dioxid kibocsájtás is mérséklődik.

5. Vigyázzunk! A lehullott falevél csúszhat, mint a jég! Hasonlóan óvatos közlekedésre figyelmezetnek a szakemberek azokon a területeken, ahol nagy felületen van lehullott falevél, mert fagypontnál ez már úgy pont csúszhat, mintha a jégen közlekednénk.