1971. Párhuzamos különidők

“A Fővárosi Képtár időszaki kiállítása két művészgenerációból és két, egykorú műcsoportból indul ki: ezeken keresztül mutat rá a Kádár-korszak képzőművészetének párhuzamos jelenségeire. Az egyik generáció már az ötvenes években befutott, majd az évtized végén művészileg sikeresen modernizálódó nemzedék, melynek magas társadalmi státuszát főiskolai katedra, állami megrendelések, múzeumi vásárlások és monumentális munkák jelzik. 1971-ben a Budapesti Történeti Múzeum Hincz Gyula, Somogyi József és Domanovszky Endre gyűjteményes kiállításának adott helyet. A BTM Kiscelli Múzeumának templomterében ezekhez a kiállításokhoz köthető műveket, többek között nagyméretű gobelineket láthatott a közönség.”

“A másik műcsoport létrejötte az ekkor kialakuló második nyilvánossághoz és egy jóval fiatalabb generációhoz kötődik. A ’60-as évek végén jelentkező művésznemzedék számos kísérletet tett arra, hogy bejusson a művészet intézményeibe, mielőtt ezek kudarcai miatt kialakította volna saját fél-nyilvános intézményeit. Az egyik ilyen kísérlet Beke László 1971-es Elképzelés című felhívásához kapcsolódik. Beke 28 fiatal művésznek küldött levelet, akik a megelőző években egy új, a képzőművészet hagyományos ágait és műfajait meghaladó programmal jelentkeztek. A kezdeményezés célja az volt, hogy a nyilvánossághoz nem jutó kortárs művészet és vizuális kultúra új tendenciái, a művészi gondolkodás dokumentálva legyen anélkül, hogy a művek megvalósítására sor kerülne. A magyar művészettörténet-írásban az Elképzelés projektjéhez kötődően 1971-et tekintik a magyar konceptualizmus kiindulópontjának. ”

Internet: http://www.kiscellimuzeum.hu/1971